MIT: Ενα Ολογραφικό Κόσμημα από την Ελλάδα
Η συμμετοχή του ΕΙΟ στην Εκθεση Ολογραφίας του ΜΙΤ
Το 'δίχτυ του θεού Ιντρα' είναι μια όμορφη μεταφορική εικόνα της ινδουιστικής κοσμολογίας που περιγράφει την πραγματικότητα σαν ένα απεριόριστο στον χώρο δικτυωτό πλέγμα από άπειρα πετράδια όπου το καθένα αντανακλά όλα τα υπόλοιπα. Αυτόν τον ευρηματικό τίτλο (A Jeweled Net: Views of Contemporary Holography) διάλεξε το Μουσείο του ΜΙΤ στην Βοστώνη για την έκθεση ολογραμμάτων που εγκαινίασε στις 26 Ιουνίου και θα διαρκέσει μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου του 2013. Και ο 'Επιτάφιος της Χίου', η συμμετοχή του ΕΙΟ, ήδη αποδεικνύεται ένα ιδιαίτερα δημοφιλές έκθεμα ανάμεσα στις περίπου 20 επιλογές από όλο τον κόσμο που διάλεξε η διεθνής οργανωτική επιτροπή της έκθεσης.
"Το να εκτίθεται στο Μουσείο του ΜΙΤ ένα τόσο παράξενο αντικείμενο με έντονο θρησκευτικό περιεχόμενο είναι κάτι το ιδιαίτερα ασυνήθιστο για μας" λέει ο Seth Riskin, υπεύθυνος του Μουσείου για τις Αναδυόμενες Τεχνολογίες και την Ολογραφία. "Κρίναμε όμως ότι -πέραν από την ολογραφική του αρτιότητα- αυτός ίσως να είναι και ένας πρόσθετος λόγος για να το εκθέσουμε στους χώρους μας".
Ο 'Επιτάφιος της Χίου' είναι ένα πανέμορφο θρησκευτικό αντικείμενο που συνδυάζει την λαϊκή τέχνη με την αγιογραφία και που κατασκευάζουν οι μοναχές στα φημισμένα εργαστήρια χειροτεχνίας του Ιερού Παρθενώνος των Αγ. Κων/νου & Ελένης στο Φραγκοβούνι της Χίου. Συνδυάζοντας περίτεχνα στοιχεία από αγιογραφία, υφαντουργία, καλλιτεχνικό κόσμημα και διακοσμητική ραπτική αναπαριστά τον Εσταυρωμένο Ιησού Χριστό σε μορφή ανθοστόλιστου επιταφίου διαστάσεων περίπου 25x35cm μέσα σε ξύλινο πλαίσιο βάθους περίπου 5cm. Είναι ένα αντικείμενο με παράξενη ομορφιά και δύναμη που απευθύνεται κατά κύριο λόγο στον Ορθόδοξο Χριστιανό πιστό αλλά ταυτόχρονα είναι γνώριμα οικείο και στα υπόλοιπα Χριστιανικά δόγματα, ίσως μια πολιτιστική επίδραση της περιόδου της Φραγκοκρατίας στην Χίο.
Ταυτόχρονα όμως αποτελεί και μιαν ιδιαίτερη πρόκληση από τεχνική άποψη....
... λόγω των εξαιρετικών δυσκολιών που παρουσιάζει η ολογράφισή του: ξύλινο πλαίσιο και αγιογραφία, έντονα και παστέλ χρώματα, εύπλαστο ύφασμα με ανομοιόμορφες ανακλάσεις του φωτός, όρθια εύκαμπτα μεταλλικά άνθη, πραγματικό βάθος και πολλή λεπτομέρεια. Το κάθε ένα από αυτά τα χαρακτηριστικά αποτελεί τον εφιάλτη κάθε ολογράφου ενώ το όλο εγχείρημα αποκτά έναν γεωμετρικό βαθμό δυσκολίας όταν η ολογράφιση γίνεται με φορητή κάμερα εκτός εργαστηρίου, όπως στην περίπτωση του ΕΙΟ. Ετσι, είναι απολύτως λογικό η επιτυχής ολογράφισή του να γεννά συναισθήματα δικαίωσης των πειραματικών προσπαθειών του ολογράφου του ΕΙΟ, Ανδρέα Σαρακηνού.
Ταυτόχρονα, η καινοτομική προσέγγιση του ΕΙΟ να παρουσιάζει τους Οπτικούς Κλώνους (OptoClonesTM) που δημιουργεί σε άμεση οπτική συγκριτική αντιπαράθεση με το πρωτότυπο έργο τέχνης έχει μια ξεχωριστή επίδραση στον θεατή. "Το ολόγραμμά σας έχει μιαν ιδιαίτερη εσωτερική θρησκευτική οπτική δύναμη, πολύ πιό έντονη από το πρωτότυπο αντικείμενο, που αγγίζει ακόμη και αυτόν που δεν έχει παρόμοια θρησκευτικά ερεθίσματα' λέει η γνωστή Αμερικανή καλλιτέχνης Mary Harman (ζωγράφος και ολογράφος).
Αλλά σίγουρα και ο ειδικός φωτισμός που χρησιμοποιείται για την παρουσίαση αυτή ενισχύει το υπερ-ρεαλιστικό αίσθημα. Το έξυπνο LED φωτιστικό ΗoLoFoS τρίτης γενιάς αποδίδει πιστά τις περίτεχνες αποχρώσεις και κάθε λεπτομέρεια με ιδιαίτερη ευκρίνεια τόσο στην επιφάνεια του ολογράμματος όσο και στο φόντο.
Περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση αυτή μπορείτε να βρείτε στην ηλεκτρονική διεύθυνση των διοργανωτών ενώ σύντομα προγραμματίζεται να υπάρξει ένας ηλεκτρονικός κατάλογος των εκθεμάτων στο διαδίκτυο. Μέχρι τότε, έχουμε αναρτήσει κάποιες ερασιτεχνικές φωτογραφίες από τους χώρους της έκθεσης στην σχετική ιστοσελίδα μας. Ισως αυτό να δημιουργήσει το ερέθισμα για να επισκεφθείτε την μοναδική αυτή έκθεση που θα διαρκέσει μέχρι το τέλος Σεπ του 2013.
Παρακολουθείστε από την θέση αυτή τις ενδιαφέρουσες εξελίξεις στο πεδίο της εκθεματικής ολογραφίας.
"Ενα μεταφερόμενο σύστημα για την επιτόπια καταγραφή ελληνικών πολιτιστικών τεχνουργημάτων σε έγχρωμα ολογράμματα τύπου Denisyuk με την χρήση ολογραφικών πλακών παγχρωματικών γαλακτωμάτων και μια πρότυπη βελτιστοποιημένη συσκευή για τον σωστό φωτισμό τους".